Oops vad tiden rinner iväg..

Nyss var det påsk och snart är det första maj. Snart, mycket snart är det dags att start upp kolonilotten. Förra helgen var jag på Nolia trädgård, Umeås återkommande trädgårdsmässa. Där fann jag massor av inspiration till kommande sommar. En föreläsning om täckodling spädde bara på min övertygelse om att det är något för mig, jag fick en hel del tips och snart är det dags att börja samla material. Jag har lite försiktigt satt igång att sätta fröer. Har lite örtkryddor och några tomatplantor på gång. När man bor på 43 kvadrat finns det inte så mycket yta så jag får välja vad som är nödvändigast för att kunna sätta igång.
Jag har inhandlat mer fröer och i år blir det fokus på squash, olika slags bönor och ärtor samt en hel del blommor. Sparrisbädden hopas jag verkligen har överlevt vintern för några nya plantor fanns inte att få tag i på mässan.
Jag har tänkt täcka varje del av odlingslotten med växtlighet och tanken är att det inte ska vara ogräs :-)
Har under vintern samlat på mig tidningar och kartonger och vilken tur att jag har vänner med lantbruk där jag kan få tag i både gödsel, ensilage och annat gott till min odling...detta känns jättespännande.
Jag ska givetvis ha blommor på min balkong också men denna sommar blir det växter som står emot lusangrepp. Förra sommaren stångades jag med löss hela tiden och jag blev rackarns så less på det då de även spred sig till mina blommor inomhus. I år blir det således blommor som lössen inte gillar. Ska bara läsa på lite mer om vad som funkar bäst.
Nolia trädgård bjöd på många intressanta föreläsningar, inte bara om täckodling..
Mitt olivträd var utlånat i år och fick pryda trädgårdsutbildningens inspirationsmonter.
Så här trångt är det nu hos mig och värre lär det bli.. Snart ska det göras plats för fröplantering också så varje ledig yta kommer att upptas av krukor och byttor :-)
Och nu väntar en långhelg, fem dagar ledigt och jag hoppas verkligen att värmen tar fart så att den sista snön och isen tinar bort från kolonilotten.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..

RSS 2.0