Hemresan Italien - Umeå, lördag till tisdag.

Lördag morgon, tidigt som rackarn satte vi oss i bussen och styrde hemåt..från vackra Italien genom Brennerpasset, Österrike och mot Tyskland där vi övernattade i Kirscheim. Dag två fortsatte vi genom ett visserligen översvämmat Tyskland men på helt framkomliga vägar. Från Puttgarden i Tyskland till Rödby i Danmark och som i ett nafs var vi framme i Malmö mot kvällen.. Snopet snabbt blev vi avsläppta vid vårt hotell där vi skulle övernatta innan nästa etapp mot Stockholm dagen efter. Snabba avsked, mejladresser byttes och lika snabbt var vi i Stockholm och på Centralen där Johannas resväska slutligen gav upp...hjulen låstes och delar ramlade av..som tur var höll den ihop ändå och tur var väl det för där låg ju våra viner, oljor och andra minnen från Italien.. Vi åkte slutligen liggvagn hem till Umeå och av hela resan var det den biten som gick sämst.. Men då var vi ju nästan hemma...

Glada resenärer i vackra Limone

Riva - dag 7

På fredagen tog vi det lugnt, åkte inte iväg på någon anordnad utflykt utan tog sovmorgon och gick en egen stadsrunda med shopping i Riva. Soligt även den dagen och 25 grader varmt.. Inga kameror var med denna dag utan istället bar vi på kassar fyllda med kryddor, väskor, likörer och annat smått och gott från marknaden vid ett av torgen. Tänk att det inte alls är så svårt att göra sig förstådd bara man kan gestikulera och peka på det man vill köpa...
Med vemod och nöjda med vår resa strosade vi runt en sista gång bland gränder och de vackra husen I Riva, slappade några timmar vid poolen och köpte en sista mugg kaffe på Johannas favoritställe tvärsöver gatan vid vårt hotell...åt en fyrarättersmiddag för sista gången och surrade på med våra reskamrater..funderade tillsammans hur det skulle gå att ta sig fram genom ett ännu mer översvämmat Tyskland..packade ihop resväskorna och suckade över hur tunga väskorna blev med allt extra vi fyllt på med..puh..nästa gång jag reser ska jag ha en bättre resväska och mindre grejer med mig.

Hamnen i Riva

Palazzo Dei Capitani - Captain´s Palace i Malcesine. Konsert

På torsdag kväll, efter en härlig dag i Sirmione bussades vi till Malcesine för en konsert med Italiens näste Pavarotti... Så beskrivs han..Francesko Medda, tenor. Tillsammans med Stefano Romani på flygel och hans fru Ida Maria Turri, mezzosopran gav de en fantastisk konsert. Lokalen var fylld och vi hade de bästa platserna längst fram närmast flygeln.. Så vackert och stämningsfullt. Som man kunde läsa i programmet... "A light hearted evening of grand opera and song"...precis så var det. Lokalen var vacker med utsmyckningar och bra akustik, stora fönster och balkong ut mot en fin trädgård, ljum vind och trots sen kväll var det över tjugo grader varmt när vi kom tillbaka till Riva. En kväll värd att minnas..

Stefano Romani   Ida Maria Turri    Francesko Medda

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..