Höst

 

Helt plötsligt blev det då höst...alltid lika förvånande fort. Med minusgrader nattetid och låga dagstemperaturer försvann snabbt de sista blommorna i trädgården..
I söndags plockade jag in de sista ringblommorna och fotade i trädgården.. vi tog upp potatisen och de sista rödbetorna och morötterna..rensade i trädgårdslandet och lämnade bara det som fortfarande stod i blom. Vilken tur...för nu i dag har allt frusit..rosenskäran som var så vackert skir och grön i helgen hänger nu som fryst dill i tunga klasar och jordärtskockan hann aldrig blomma.. men i jorden under finns det förhoppningsvis goda knölar att gräva fram..
Hönshuset står nu klart och jag tror hönsen är nöjda...vi är då det i alla fall och det känns bra nu när det blev minusgrader att hönsen har det varmt och gott inne i sitt hus :-)
En tupp och tre hönor.. De två yngsta hönorna levererar inte ägg ännu men Gullan till vänster på bild ger oss det vi behöver...eller nja...äggen är små och gör man en sockerkaka så har man förbrukat en veckas äggproduktion så visst ska det bli bra när de yngre börjar bidra med sina ägg.
Sista solrosorna för i år..vemodigt..
 
Nåja...alla årstider har sin tjusning..och jag gillar även hösten med sina färger och den höga klara luften som är alldeles särskilt fin här hos oss..
 
Idag är jag ledig och tänker på bästa sätt ta vara på dagen...solen skiner och nu när klockan är nio har temperaturen stigit och det är just nu noll grader ute. Hönsen är ute på gräsmattan och pickar i sig av det de hittar..katterna likaså...hundarna har fått sitt och vilar nu i hundgården. Så jag får väl ta och göra mig lite kaffe och slänga in lite mer ved i brasan och sen bara ha det bra :-)
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..

RSS 2.0