Juli

Det är som om värmen fått mig att stanna av lite...precis som torkan gjort med växtligheten. Inte många knop blir gjorda. 
Skönast är det vid havet, där man får svalka av både vind och vatten. 
 
Bilden tagen i Sörmjöle för drygt en vecka sedan..på min första semesterdag. Det är skönt med semester..inte bara för återhämtning och vila utan för att jag skulle förmodligen inte ha kunnat prestera så bra i denna värme ändå. 
Det har varit och är fortfarande mycket torrt i markerna. I hela Sverige kämpas det mot skogsbränder och torka. Det är skrämmande och får stora och svåra konsekvenser för både djur och människor. Vidden av detta har vi nog inte riktigt förstått ännu..
På kolonilotten växer det förvånansvärt bra trots lite bevattning. Vi har en egen brunn som fortfarande ger oss vatten även om vi också har behövt vara lite sparsamma. Men visst är det mycket som slokar och gräsytorna ser ut som de flesta andra gräsytor i år...
Jag har fått skörda goda jordgubbar och fina majrovor, mangolden växer fint och jag har plockat in jättemycket dill. Rädisorna och sparrisen gick i blom...där missade jag större delen av skörden. Rädisorna har fina blommor som fått stå kvar till humlor och bin istället. 
En bråkdel av det jag plockat in..
En första skörd av vitlök har fått torka på balkongen och mer att skörda finns kvar på lotten. Majrovorna  blev helt perfekta. Godast att äta som råkost tycker jag.
Rädisblomma
 
Just nu sitter jag på balkongen och njuter av regnet. Äntligen fick vi regn och jag hoppas det fortsätter ett tag. Luften är alldeles fuktig och lite disig..åskan har passerat. Njutbart. 
 
På balkongen växer det bäst såklart. Med obegränsad tillgång till vatten sol och värme så har det fullkomligt exploderat och det är så fint. Som en liten balkongdjungel. 
 
 
 
Söndag och vilodag.. Jepp. Idag ska jag bara njuta av regnet som stilla kommer som en skänk från ovan. 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..

RSS 2.0