Lite försiktigt sätter jag i gång..

De senaste veckornas kylslagna väderlek har gjort att odlingssäsongen inte riktigt kommit igång här uppe ännu. Förra helgen förberedde jag odlingsbäddar och pallkragar, satte lite blomfrön i rabatten och petade ner sockerärtor i pallkragen...sen tog det stopp. Det var för kallt i backen för att sätta potatis och lök..
Men idag blev det äntligen gjort.
 
Planen har ju varit täckodling och detta blev väl en variant av det antar jag.. Satte potatisen, grävde över med jord och täckte sedan med ett tjockt lager med halm. Sen på med täckduk för att allt inte skulle blåsa bort i stormbyarna samt för att det fortfarande väntas kalla dagar och nätter. Löken fick även den täckduk över sig som skydd mot allt oönskat..
Vartefter allt sedan växer upp kommer jag att fylla på med gräsklipp och vid behov, mer halm..sen får vi se hur det blir i slutändan.
Frösådden är inte gjord ännu, förutom blommor och ärtor såklart...men det blir kanske av i helgen.
Hemma på balkongen växer just nu bondbönorna till sig inför utplantering på lotten lite längre fram...squashen likaså..och jag måste komplettera med lite mer fröer... Rabarbern har vuxit upp och jag hittade även en liten sparrisknopp i bädden. Så det händer grejer..även om det är kallt och lite försenat.
Och idag kände jag doften av Hägg...



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..

RSS 2.0