Kolonilotten

Lite uppdatering. Det växer på lotten om än något försenat. Potatisen och bondbönorna har tagit rejäl fart och squashen likaså...men mangold och spenat är fortsatt rätt ynkligt. Vet inte vad som felas. Det kanske är avsaknad av långvarig värme? Jaja...det visar sig. Det är bara juli ännu och även om man i södra delen av landet har skördat länge så vet vi ju att vi kommer i fatt så småningom här i norr. Tack och lov för våra ljusa nätter.
Jordgubbarna blommar och jag kommer att få en rejäl skörd av hallon och vinbär kan jag se redan...det knoppas...
Mitt försök till täckodling vet jag inte om det blev så bra. Potatisen är täckt med halm och där verkar i alla fall en sort ha fått det bra..sparrispotatisen har knappt grott, men det kan ju bero på andra saker. Squashen växer på min bädd av dynga, ogräsrens, kompost och halm...det verkar ju funka i alla fall.
Squash i olika stadier
Sparrisen hann gå i blom innan skörd. Fatta vilken miss. Jag tittade på dem när de var nästan redo att skörda och tänkte att jag kan vänta någon dag...feltänk där.. Ja man lär sig alltid något nytt och jag får väl se det som ett plus för plantan kanske då näringen får gå tillbaka i den? Det visar sig nästa år...
 
Rabarber växer bäst av allt detta år. jag har skördat massor och gjort både pajer, kompott och marmelad. Närmast rabarbern växer det potatis sedan lök, både gul och röd, och det växer på bra. På bilden kan man även se pallkragarna med bondbönor längst bort, rödbetor i mitten och sedan spenat och ruccola. I pallkragen med sparris växer även en rad med sockerärtor. Märgärten har däremot inte kommit upp alls. Det kan ju vara den kyliga starten såklart och att det tar fart längre fram...frågan är bara om det då hinner bli något av det. Får hoppas på en lång och varm höst.
Bondbönorna är på väg att blomma. De växer i täckodling, gräsklipp och halm.
Det är nu bara att hålla tummen att solen och värmen kommer åter. Just nu är det blåsigt och kallt, bara 14 grader och solen lyser med sin frånvaro. De dagar av sol och värme vi haft i sommar har hittills varit få och jag är ordentligt less på kylan framförallt.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..

RSS 2.0