Söndag


Jag har haft en skön semestervecka, precis vad jag behövde för att samla på mig lite extra energi. Vädret har varit helt ok, det har varit både sol och regn och riktigt skönt i luften. Nu har jag ju liksom släppt det här med att sommaren aldrig riktigt blev av och tycker att det känns rätt ok med höst nu. Hösten är ju en fin årstid och jag älskar den klara höga luften som är så lätt att andas. Nu hoppas jag såklart att det får vara så här länge, att vi får njuta av en lång och fin höst.
 Jag har varit på kolonilotten en stor del av veckan vilket har varit skönt. Flera av dagarna hade jag sällskap av finaste hundkompisen. Sappo är en äldre hundherre, klok och snäll och älskad av alla och vi hoppas han får hänga med oss länge.
Jag har hunnit med att göra en hel del på lotten denna vecka. Tagit upp potatis och lök, skördat alla ärtor och bönor. Utökat jordgubbslandet och fyllt på med kompostjord i pallkragarna, plockat hallon och svarta vinbär.
Mycket är kvar att skörda, en hel del squash är på gång och jag har potatis kvar i backen och rödbetor, hallonen fortsätter att mogna och krusbären är på gång. Säkerligen kan jag plocka svarta vinbär ett tag till också. Rikedom.

Jag ser fram emot att få ta rätt på det jag skördat. Tyvärr blev det väl inte riktigt som jag hade tänkt mig då bland annat löken var angripen, likaså en del av potatisen...sen har ju den kalla sommaren bidragit till att allt blivit försenat vilket också innebär en risk att till exempel squashen inte hinner bli klar. Jag har ju förvisso skördat en del squash men jag vill mer... :-) Men så är det ju för alla som odlar. Ibland får vi fantastiska skördar av allt då förutsättningarna varit optimala...men även då kan ju insekter och annat ställa till det vilket man får räkna med då man odlar ekologiskt. Livet på en pinne!
 
Redan nu är planerna för nästa odlarsommar igång i tanken hos mig. Jag förbereder pallkragar och bäddar redan nu och tänker ut vad jag ska sätta för fröer, vilka ska förgro och vilka är det bättre att köpa som färdiga plantor... Det är det här som gör allt så himla roligt. Planerandet och odlandet. Grävandet och pysslandet...allt har sin tjusning och tur är väl det.
 
Nu är det söndag och ikväll väntar stallpasset med systerdottern. Men först en dag i solen (förhoppningsvis) just nu är den framme i alla fall och det är 11 grader varmt!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..

RSS 2.0