Olivträdet

Förra våren köpte jag ett olivträd på Blomsterlandet. Det fick stå ute på balkongen så fort det blev tillräckligt varmt och trivdes bra.
Här
Här ser man trädet, i en vit kruka bredvid solsängen. Inte mycket för världen men det växte.
När det blev för kallt ute tog jag in det och ställde det ljust i ett av mina stora fönster. Rätt snabbt kunde jag se att det inte mådde så bra..det blev alldeles för varmt vid elementet och bladen började skrumpna. Jag ställde då istället ut det i mitt stora trapphus...svalt och ljust...vilket blev helt perfekt. Där stod det och prydde sin plats hela vintern och trivdes alldeles utmärkt.
När sommaren kom fick olivträdet åter komma ut på balkongen och där har det nu stått hela sommaren och bara frodats och vuxit. Långa skott har skjutit och jag undrar om det är så att man egentligen borde beskära det?
Så här ser det ut idag.
Bilden gör det inte full rättvisa, men en fingervisning..
Snart är det dags att åter ställa ut det i trapphuset och hoppas att grannarna har överseende med att det tar större plats denna vinter än förra.
Men visst är det fint att det överlevt..och kanske borde jag sätta om det i ännu en större kruka?
Det får bli nästa vår..om det överlevt vintern förstås.
 
 
Blomsterlandet
2016-09-27 @ 21:39:58
URL: http://www.blomsterlandet.se

Hej!
Vilket fint olivträd du har! Det bästa är om du väntar med att beskära det tills våren när du tar fram det igen. Ge mindre vatten under vintern och ingen näring. Du kan plantera om det till våren i Medelhavsjord. Lycka till! /Ulrika, Blomsterlandet Göteborg

Svar: Tack för tipset! //Anna-Lena
Anna-Lena




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..

RSS 2.0