Årets sista dag

2016. Ett skitår på många sätt men även ett år av reflektion, glädje och nytänkande. För mig alltså. Jag kan ju bara utgå från mig själv. Såklart.
Ett år med sorgliga händelser. Min pappa dog. Förluster hör livet till om man vill vara krass men de gör så ont. Det gör ont att mista sin pappa.
 
2016 har varit ett år med mycket mer krig och terror, mer ondska och våld. mer ilska och oförstånd. Det gör mig rädd. Rädd för hur framtiden ska gestalta sig. Kanske inte så mycket för min egen del (jo kanske lite...när det gäller min ålderdom..med tanke på neddragningar inom äldreomsorg och sjukvård) Men främst för mitt barn, alla andras barn...framtidens barn.
Klimathotet mot vår jord, miljön... Vi människor är ett självförstörande släkte..
 
Det är lätt att trilla ner i hålet av rädslor. Men att göra det kan aldrig leda till förändring eller förbättring...bara mer rädsla.
 
Ingen kan göra allt men alla kan göra litegrann.. Alla bäckar små.. För att förändra. För en bättre värld att leva i.
 
Mitt nyårslöfte blir därför följande.
 
Jag ska bli bättre på att säga ifrån. Oavsett om det gäller mig själv eller andra.
Jag ska inte titta åt ett annat håll och jag ska inte vända andra kinden till.
Jag ska bli vänligare.
Jag ska hjälpa mer.
Jag ska ge mer.
Jag ska bli bättre på att källsortera (ja jag fuskar ibland, skäms på mig)
Jag ska inte slänga mat.
Jag ska läsa på mer...för kunskap blir man aldrig för gammal för att skaffa sig. Kunskap leder till bättre förståelse och bättre insikt.
Jag ska också göra mer av sådant som gör mig glad. Det är också viktigt.
 
Årets sista dag. Nyårsafton 2016.
 
Med hopp om ett bra 2017 för oss alla.
 
 
Gott Nytt År!
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..

RSS 2.0