Det luktar vår...

Ja jag vet att våren redan kommit till södra delen av vårt avlånga land men här i norr har vi inte mer än börjat ana den...björkarna har fått musöron, buskar knoppas och tussilagon blommar för fullt i dikeskanten. Det har varit extra segt i år känns det som...vi har fortfarande nattkallt med frost på backen. Det snöade så sent som förra veckan..
Men isen på älven är borta och vi har inte kvar några snöhögar och i gräsmattan kan man ana det gröna som är på väg. Mina tulpanlökar har kommit upp en tredjedel...skillan och krokusen nästan inte alls..men i rabatten blommar gullvivan och det är massor av växter på gång...akleja, liljor och en hel del annat jag inte vet namnet på...ännu. Mina planteringar inomhus växer så det syns för varje dag...vissa har redan gått i blom och där har jag väl varit ute för tidigt med att sätta de fröna. Men annat växer i den takt jag vill...fast gurkan har börjat blomma och squashen är inte långt borta. Den plantan är enorm redan nu..
Längtar tills det blir dags för att plantera ut i rabatter och pallkragar...tomaterna får stå ute i farstun denna sommar. Där är det som ett litet växthus så jag tror de ska trivas. 
Idag har jag även beställt sommarblommande lökar av olika slag via internet...det ska bli kul att testa sig fram och jag misstänker att sambon får fixa mig fler rabatter..
 
pallkragar med två drivbänkar...ett trädgårdsland..ett blivande stenparti i bakgrunden...det finns lite att börja med ändå. Får se om det räcker..
Tulpaner på gång..men vad långsamt det går..
Violer i en gammal gryta pryder sin plats i rabatten i väntan på att aklejan ska komma upp..
 
Gurkan har fått sina första blommor i alla fall.
och Gullvivan blommar i rabatten vid lillstugan...eller är det Vårviva?
 
Runt valborg hade vi en helg där vi trodde att sommaren hade kommit...men tji fick vi och konstigt hade det väl varit annars...men skönt var det. Nu har de senaste veckorna innefattat både snö, hagel och regn..frost och minusgrader...ett riktigt skitväder alltså...eller kanske aprilväder i maj.. Men nu i eftermiddag kände jag hur skönt det började vara ute...en något varmare luft även fast det var mulet och duggregnet föll. Våren är här nu...det känner jag på riktigt och det gör mig så glad. Hoppas jag inte har fel...
Snart är det nog dags för vårskriket...
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..

RSS 2.0