Torsdag - soligt och varmt på kolonilotten

Cyklade till kolonilotten idag, det var dags för ogräsrensning. Kanske det skulle ha varit skönare att vara vid havet en sådan här varm dag men att rensa ogräs under solens varma strålar kändes inte helt fel det heller. Jorden var varm och torr under mina fötter och röbäcks röda mylla färgade mina fötter i en rödbrun ton..
När jag stod där med rumpan i vädret och rensade ogräs så tänkte jag på min mormor Rut som hade en enorm trädgård i Stensätra, Sandviken. I alla fall minns jag det så...Min mormor rensade ogräs dagarna i ända och det man oftast såg var hennes kjolklädda rumpa som stack upp ur någon rabatt eller från trädgårdslandet...
Hos min mormor fick man äta så mycket fallfrukt man ville från äppelträden men nåde den som tog ett äpple direkt från trädet...körsbär fick vi också äta, om vi hann före fåglarna vill säga och om man hade turen att nå upp till någon kvist där de mörkt röda bären växte i klasar..jordgubbar och smultron, krusbär och vinbär..i min mormors trädgård fanns det mesta vill jag minnas...
Jag minns också hammocken som vi barn slogs om att få första tjing att ligga i...vattentunnan vid stuprännan vid huset där mormor hämtade sitt blomvatten och som jag en tidig vinterdag testade om isen skulle hålla för mig....gröna gräsmattor som var som gjorda att spela krocket på...
Det kom jag att tänka på idag när jag rensade ogräs på min kolonilott...måste vara ett ålderstecken va...eller solen som påverkade mina sinnen, det var ju rätt varmt..

Lite bilder..









En skön dag. Fortfarande min första semestervecka.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Anna-Lena

Min vardag och mitt liv..

RSS 2.0